Indsigelsesmuligheder i forbindelse med Spanairs konkurs

Flyselskabet Spanair meddelte i fredags, at selskabet var erklæret konkurs, og at alle flyvninger stoppede med øjeblikkelig virkning. Det betyder, at flere danskere risikerer at lide et tab, hvis de har betalt for en rejse med Spanair, der skulle finde sted efter konkurstidspunktet.

Køb med Visa/Dankort hos Spanair dækkes

Flere medier har i weekenden fejlagtigt indikeret, at man ikke har mulighed for at gøre indsigelse, hvis man har købt flybilletter med Visa/Dankort, og at pengene dermed er tabt. Det er imidlertid kun tilfældet, hvis det er Dankort-delen, der er benyttet til betaling. Spanair har ikke en betalingskortaftale på Dankort, og derfor vil det være Visa-delen, du har brugt, hvis du har købt flybilletter på Spanairs hjemmeside. Som kortholder er du er dermed stillet på samme måde som med andre internationale betalingskort og har således mulighed for at gøre indsigelse.

Muligheder for at få dækket tab

I 2010 blev der indført en konkursforsikring, som man kan tegne i forbindelse med købet af en rejse. Har du tegnet forsikring for at undgå negative konsekvenser af et flyselskabs konkurs, bør du som det første rådføre dig med forsikringsselskabet.

Er flybilletten købt direkte hos Spanair?

Hvis du har betalt med et internationalt betalingskort (Visa, MasterCard, American Express o.l.) hos Spanair, har du mulighed for at gøre indsigelse i din bank og gode muligheder for at få dit tab dækket. Du skal kontakte din kortudsteder, hvis du vil gøre indsigelse.

Er rejsen (flybilletten til Spanair) købt via en agent/rejsebureau?

Hvis du har bestilt en rejse via et rejsebureau eller en anden udbyder/agent, skal rejseudbyderen sørge for en erstatningsrejse eller godtgøre tabet. Du skal derfor kontakte den rejseudbyder, der har solgt rejsen.